Jak utrzymać czystość w miejscu pracy? Praktyczne wskazówki

jak utrzymać czystość w miejscu pracy

O tym, jak ważna jest czystość w miejscu pracy, wie nie tylko każdy szef, ale i pracownicy. W końcu ma ona wpływ na naszą codzienną efektywność lub jej brak. Nikt nie lubi przebywać w brudnych, nieuprzątniętych przestrzeniach. 

Zamiast skupiać się wtedy na powierzonych obowiązkach — pozostajemy rozproszeni od nadmiaru rzeczy, które nas otaczają. Czas odpowiedzieć na pytanie — w jaki sposób utrzymać czystość w pracy? Sprawdź nasze praktyczne wskazówki!

Porządek i czystość w miejscu pracy

Trudno zaprzeczyć temu, że uporządkowane miejsce pracy wpływa bezpośrednio na obowiązki, które wykonujemy. O tyle, o ile praca w schludnym i czystym środowisku może być naprawdę przyjemna, tak w momencie, gdy będziemy otaczać się śmieciami i szeroko pojętym brudem — trudno będzie w ogóle się skupić. Nie wspominając już o sytuacjach, w których możemy mieć zwyczajnie problem z odnalezieniem potrzebnych dokumentów czy innych ważnych zapisków.

O porządek i czystość w miejscu wykonywania pracy warto dbać również po to, aby móc wywrzeć dobre wrażenie na potencjalnych współpracownikach czy kontrahentach. Chyba nikt z nas nie wyobraża sobie podejmowania wspólnych działań z osobami, które pracują w brudnej, nieuporządkowanej i pełnej śmieci firmie.

Zanieczyszczenia w miejscu pracy

Nawet jeżeli mamy do czynienia z dużą korporacją, w której są zatrudnione profesjonalne firmy sprzątające, trudno jest zadbać o to, aby czystość w takich miejscach pozostawała przez cały czas na wysokim poziomie. Z czego to wynika? Oczywiście przede wszystkim z tego, że takie biura są każdego dnia odwiedzane przez ogromną liczbę osób. Trudno jest zadbać o to, aby każdy z pracowników dokładnie mył ręce np. po wyjściu z łazienki czy zaraz po przyjściu do biura z zewnątrz. 

Z tego też względu firmowe wyposażenie i ogólnodostępne pomieszczenia, takie jak kuchnia, hol, czy łazienki, mogą stać się idealnym miejscem do rozwijania się drobnoustrojów i bakterii. Duża liczba pracowników/gości ma również przełożenie na czystość powietrza. Krótko mówiąc, im więcej osób, tym trudniej jest zadbać o czystość i higienę. Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby każdy z nas przestrzegał zasad i możliwie najlepiej dbał o porządek w miejscu pracy.

Kto odpowiada za czystość stanowiska pracy?

Kodeks pracy o higienie i czystości mówi bardzo jasno. O tyle, o ile to pracodawca jest zobowiązany do tego, aby zatroszczyć się o bezpieczne i higieniczne warunki, tak przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. 

Każda z zatrudnionych osób musi troszczyć się o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu, a także o porządek i ład w miejscu, w którym pracuje. Do obowiązków pracownika biurowego będzie zatem należało dbanie o zachowanie porządku na biurku, ale i troszczenie się o monitor, klawiaturę czy drukarkę. Dalej opróżnianie koszy na śmieci, czy odpowiednie segregowanie odpadów.

Dlaczego warto utrzymywać porządek w pracy?

Co jeszcze sprawia, że o porządek w miejscu pracy po prostu warto dbać? Tak jak wspominaliśmy, w pierwszej kolejności ma to przełożenie na codzienną efektywność. Poszukiwanie dokumentów czy ważnego kalendarza w stercie śmieci to niepotrzebne marnowanie czasu i dodatkowy stres dla pracownika. Oczywiście można go bardzo łatwo uniknąć — dbając o porządek na biurku, w szafach i szufladach.

Czyste biuro jest wizytówką każdej firmy. I tak — osoby, które troszczą się o to, aby pracować w uporządkowanej przestrzeni, są odbierane o wiele bardziej pozytywnie, niżeli te, które pracują w ogromnym chaosie.

Czy musimy wspominać o tym, że porządek wpływa również na samopoczucie? Nadmiar brudu i kurzu może skutecznie uprzykrzyć życie, dlatego warto zadbać o to, aby do niego nie dopuścić. Szczególnie że troska o czystość może wpływać nawet na ograniczenie przeziębień i alergii wśród pracowników.

Pisaliśmy więcej o tym tutaj – Czystość a psychika: Jak utrzymanie porządku może wpływać na nasze samopoczucie i nastrój

Jak zadbać o czystość w pracy?

Skoro już wiemy, co sprawia, że porządek w miejscu pracy jest aż tak ważny, warto odpowiedzieć na pytanie — w jaki sposób najprościej o niego zadbać? Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, wystarczy zaledwie kilka prostych kroków dziennie. I nie, nie trzeba poświęcać każdego dnia wielu godzin na sprzątanie.

Zadbaj o to, aby regularnie segregować przedmioty/dokumenty i odpowiednio pozbywać się tych, które już nie są potrzebne. Jeżeli mowa o biurku i szufladach — niech w zasięgu Twoich rąk znajdują się wyłącznie te elementy, których faktycznie codziennie używasz. Na biurku leżą stare segregatory, które nie były otwierane od kilku miesięcy? To najlepszy dowód na to, że czas je wynieść.

Gdy już ustalisz, jakie wyposażenie i dodatki są Ci niezbędne, zatroszcz się o to, aby wygodnie je poukładać. Niech każdy z przedmiotów ma swoje przypisane miejsce, tak abyś nie musiał nagle szukać ważnej teczki. A skoro już o teczkach mowa, to śmiało korzystaj z nich, segregatorów i przeróżnych organizerów. Takie akcesoria bez wątpienia pozwalają zadbać o porządek. Zaznaczanie ważnych treści kolorowymi karteczkami sprawi z kolei, że nigdy nie zgubisz potrzebnych Ci informacji!

Ciesz się porządkiem w pracy i wykonuj powierzone Ci działania jeszcze bardziej efektywnie! Teraz już wiesz, co sprawia, że dbanie o czystość jest aż tak ważne. Opowiedzieliśmy również o tym, kto i w jakim stopniu za ów porządek odpowiada. Przedstawiliśmy także proste czynności, które wykonywane codziennie, na pewno pomogą zadbać o czystość w pracy. Schludne biuro to podstawa, do dzieła!

Zobacz także:

Udostępnij: